مقدمه
پارچه‌ها کاربرد فراوانی در زندگی بشر دارند. پارچه بدن را در برابر خطرات محیطی مانند گرما و سرما محافظت می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن دارد. به همین دلیل انتخاب یک پارچه نامرغوب جدای از آسیب به بدن (و گاها آسیب به کالاهای در معرض تماس با پارچه)، باعث اتلاف در هزینه‌های افراد می‌شود. درنتیجه خرید یک پارچه مرغوب مسئله‌ای است که هر کسی ممکن است با آن روبرو شود.

حین خرید پارچه احتمالا اول رنگ و طرح پارچه نظر شما را جلب می‌کند اما واقعیت این است که این موارد تنها ویژگی‌های کیفی یک پارچه نیستند. در این مطلب مروری بر ویژگی‌های پارچه‌های مرغوب می‌اندازیم تا مشخص شود که معیار اندازه‌گیری مرغوبیت و کیفیت یک پارچه چیست. پس از خواندن این مطلب و درک نکات کلیدی می‌توانید بدون هیچ نگرانی اقدام به تشخیص و خرید یک پارچه مرغوب کنید.

ویژگی‌های پارچه

پارچه‌ها را از نظر ویژگی‌های متفاوت آن‌ها دسته‌بندی کرده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها مربوط به مواد سازنده آن‌ها است و برخی را تولیدکنندگان این پارچه‌ها تعیین می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در انتخاب یک پارچه مرغوب مهم است را ذکر خواهیم کرد. غیر از موارد ذکر شده ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برحسب نیاز و شرابط مهم باشند.

جنس پارچه

احتمالا جنس پارچه اولین ویژگی کلیدی یک پارچه مرغوب است. پارچه‌ها جنس‌های متفاوتی دارند و از منابع مختلفی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. پارچه‌های طبیعی مانند پارچه‌های پشمی، ابریشمی، کتان و خز با پارچه‌های مصنوعی کاملا متفاوت هستند. برای یک پارچه کنفی مرغوب، استحکام آن یک نکته مثبت تلقی می‌شود ولی برای یک پارچه پنبه‌ای لطافت آن مهم است. برخی پارچه‌ها برای پوشاک مناسب نیستند و تهیه پوشاک از آن‌ها پوست را می‌خراشد ولی برای استفاده تزئینی بهترین گزینه هستند. حین خرید پارچه و تصمیم‌گیری در مورد میزان مرغوبیت آن باید ابتدا با معیارهای مناسب جنس یک پارچه آگاه باشید.

رنگ

دوام رنگ پارچه یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات برای تهیه یک پارچه مرغوب است. بسیاری از افراد پارچه‌ها را فقط به خاطر رنگ آن‌ها خریداری می‌کنند. در چنین مواردی اگر رنگ آن پارچه سریعا از بین برود، تمام هزینه شخص به باد رفته است.رنگ در یک پارچه (که منقوش نیست) باید یک دست باشد. کاهش و افزایش رنگ در نقاط مختلف یک پارچه میزان مرغوبیت آن را زیر سوال می‌برد و یکی از دلایلی است که باید با دیدن آن از خرید پارچه صرف نظر کرد. بسیاری از پارچه‌های بی‌کیفیت حتی پس از یک بار شستشو و تماس با آب، یا با چندبار کشیده شدن دست روی آن‌ها، رنگ خود را از دست می‌دهند. بهتر است که حین خرید از یک دستمال سفید برای تعیین ثبات رنگ استفاده کنید. یک پارچه مرغوب پس از تماس، رنگ پس نمی‌دهد و اگر پس از مالش دستمال سفید به پارچه رنگ دستمال تغییرکرد، آن پارچه کیفیت مرغوبی ندارد.

آب رفتگی

میزان آب‌رفتن یک پارچه یکی از مهم‌ترین دلایل برای انتخاب یک پارچه مرغوب است. پارچه‌های مرغوب پس از شسته شدن، کوچک نمی‌شوند. البته هر پارچه‌ای میزان آب‌رفتگی مخصوص به خود را دارد و باید حین تعیین این مسئله جنس پارچه را نیز در نظر داشت. به صورت کلی گفته می‌شود که هیچ پارچه مرغوبی نباید پس از شست بیشتر از ده درصد حجم آن کم شود. بسیاری از پارچه‌های مرغوب نیز توصیه‌هایی درمورد میزان آب‌رفتگی روی آن‌ها درج شده است. در صورتی که یک پارچه چنین اطلاعاتی را به همراه ندارد، شخصا میزان آب‌رفتگی آن را بررسی کنید.

رگه پارچه

رگه‌های پارچه یکی از مواردی هستند که می‌توانید استحکام یک پارچه را به راحتی از طریق آن‌ها مشخص کنید. گفتیم که استحکام پارچه‌های مختلف با هم متفاوت است ولی پارچه‌ای که با دست به راحتی رگه‌های آن پاره یا کنده شود، پارچه‌ای مرغوب به حساب نمی‌آید.

چگونه یک پارچه مرغوب خریداری کنیم

در قسمت قبل نکاتی را در مورد ویژگی‌های پارچه‌های مرغوب ذکر کردیم. پس از دانستن این ویژگی‌ها، حالا به سراغ توصیه‌هایی برای خرید پارچه‌های مرغوب خواهیم رفت.

” اگر می‌خواهید یک پارچه مرغوب بخرید، حتما ویژگی‌هایی چون رنگ، استحکام، جنس، بو و زیبایی را در نظر بگیرید. تشخیص یک پارچه مرغوب چندان سخت نیست”.
از نیاز خود آگاه باشید

واقعیت این است که نیاز شما در تعیین مرغوبیت پارچه تاثیرگذار است. فرض کنید شما می‌خواهید پارچه‌ای را تهیه کنید که چندسال از آن استفاده کنید. قطعا در این مورد باید روی ویژگی‌های خاص کیفی آن پارچه مرغوب بسیار حساس باشید. اگر قرار است یک پارچه را فقط برای یک هفته استفاده کنید، ویژگی‌های کیفی زیادی را باید نادیده بگیرید.

در مورد پارچه‌ها اطلاعات کسب کنید

پیش از قدم گذاشتن در یک تولیدی یا کارخانه برای خرید یک پارچه، اطلاعات کافی در مورد پارچه داشته باشید. هر اطلاعات کوچکی می‌تواند به تشخیص مرغوبیت یک پارچه کمک کند. این اطلاعات را می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند اینترنت یا صحبت با افراد آگاه به دست آورید.

حین خرید پارچه را تست کنید

هیچوقت پارچه را بدون بررسی نخرید. برای تعیین ویژگی‌های کیفی و مرغوبیت یک پارچه، حتما شخصا به تولیدی یا کارخانه مراجعه کنید و پارچه را از نزدیک ببینید و روی آن دست بکشید. معمولا بسیاری از ویژگی‌های یک پارچه در یک عکس یا ویدیو مشخص نیستند.

حین فرآیند خرید نیز سعی کنید بررسی‌های زیادی روی پارچه انجام دهید. به عنوان مثال از دستمال سفید برای تعیین دوام رنگ پارچه استفاده کنید. همچنین پارچه را چند بار با دو دست بکشید تا از میزان استحکام آن مطمئن شوید. حتی در صورت امکان روی بخش کوچکی از پارچه آب بریزید تا آب رفتگی یا اثر رنگ را در پارچه ببینید. یکی دیگر از بررسی‌هایی که می‌توانید روی بخش کوچکی از پارچه نمونه انجام دهید، سوزاندن آن است. به این صورت که با سوزاندن پارچه میتوان پارچه‌های طبیعی و مصنوعی را از هم تشخیص داد.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به ویژگی‌های یک پارچه مرغوب انداختیم و دیدیم که پارچه‌های مرغوب چه ویژگی‌هایی دارند. فاکتورهای مرغوبیت یک پارچه را از روی جنس آن مشخص کنید چرا که جنس متفاوت پارچه روی تمامی ویژگی‌های مرغوبیت آن اثر می‌گذارد. اگر می‌خواهید یک پارچه مرغوب بخرید، حتما ویژگی‌هایی چون رنگ، استحکام، جنس، بو و زیبایی را در آن در نظر بگیرید. تشخیص یک پارچه مرغوب چندان سخت نیست. فقط کافی است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

نساجی الغدیر با تجربه 20 ساله ابتدا فعاليت خود را در زمينه ى پارچه هاي تخت بافي ،پلي استر،پنبه و رنگي و ساده اغاز نمود و در سال 1396 با بروز كردن ماشين الات خود و با تلفيق تجربه و دانش امروزي اقدام به بافت پارچه تترون ، پارچه سابله و پارچه فاستونی باكيفيت بالا کرده است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *