راه تشخیص پارچه پلی استر

 

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی است که در سال ۱۹۴۱ اختراع شد و در سال ۱۹۷۰ در صنعت پوشاک با شعار ” ۶۸ روز بدون اتو کردن بپوشید” محبوب شد. پارچه پلی استر یکی از شبیه ترین پارچه ها به الیاف طبیعی است که کاربرد گسترده ای در صنعت نساجی دارد. پارچه پلی استر از نظر ویژگی های ظاهری بسیار شبیه به ابریشم است و به عنوان ابریشم مصنوعی معروف است و هم چنین قابل ترکیب با الیاف های طبیعی مانند پشم و پنبه نیز می باشد. پلی استر نام های دیگری نیز دارد، مثلا وگدر فرانسه به نام ترگال، در آلمان به نام ترویرا و در ژاپن به نام تترون عرضه می‌شود.

امروزه محصولات متنوعی در بازار فروش پارچه به چشم می ‌خورد که انواع پارچه پلی استر نمونه ای از آنهاست. این نوع از پارچه برای استفاده ‌های گوناگون مورد توجه قرار دارد. به طور مثال می ‌توان آن را برای تهیه انواع مختلفی از پوشاک مورد استفاده قرار داد یا این که در تولید مبلمان یا کالای خواب از وجود آن کمک گرفت. این مقاله در تلاش است تا پرسش های متعددی را در رابطه با پارچه های پلی استر پاسخ دهد.

 

 

پارچه پلی استر چیست؟

پلی استر یک نوع پارچه مصنوعی است که توسط مرکز فروش پارچه به مصرف کنندگان عرضه می شود. در تولید این محصول معمولا از نفت کمک گرفته شده و از جمله پرطرفدارترین منسوجات در دنیا شناخته می شود. در رابطه با پلی استر خوب است بدانید استفاده از آن برای تولید انواع پوشاک موجب می‌شود هزینه‌ ها با کاهش رو به رو شود اما از سوی دیگر می ‌تواند راحتی لباس ها را کم کند.

پارچه های پلی استر مقاومت بالایی در مواجهه با شرایط محیطی از خود نشان می ‌دهند که این امر باعث شده است این نوع از پارچه ها انتخاب های ایده آلی جهت استفاده بلندمدت در فضاهای باز به حساب آیند.

خصوصیات پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر یکسری خصوصیات و ویژگی هایی دارند که موجب می ‌شود استفاده از این نوع پارچه ها برای خریداران دارای مزیت باشد:

  • دوام بسیار بالایی دارند و مقاومت زیادی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی از خود نشان می دهند. این پارچه در برابر چین و چروک، ساییدگی، پوسیدگی و کشش بسیار مقاوم است و به مرور زمان شکل بافت خود از دست نمی‌دهد.
  • موادی که در تولید پارچه های پلی استر به کار می ‌رود بسیار قوی بوده و در عین حال وزن کمی دارند.
  • از جمله خواص پارچه پلی استر آن است که شکل خود را به نحوی مطلوب حفظ می‌کند.
  • پارچه های پلی استر از محبوبیت بسیار زیادی در صنعت مد برخوردارند. دلیل محبوبیت این نوع از پارچه ها آن است که مقاومت خوبی در برابر کشش و خرد شدن دارند.
  • محصولات مقاومی در برابر ساییده شدن و چین و چروک ها به شمار می‌روند.
  • این نوع پارچه نگهدارنده رنگ بوده و به آسانی می ‌توان آن را رنگ کرد.
  • پارچه های پلی استر تنها پارچه هایی هستند که پس از شستن به سرعت رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شوند.
  • شستشوی این نوع پارچه کار راحتی است و مراحل شستن و خشک کردن آن را می ‌توان در خانه انجام داد. این پارچه به علت اینکه در برابر لک شدن مقاوم است و برای تمیز کردن لکه از روی این لباس نیاز به خشکشویی نیست، به راحتی شسته می‌شود و در کوتاه ترین زمان خشک می‌شود.
  • قدرت رنگ پذیری بالا، تنوع رنگ بالای این پارچه به دلیل همین خاصیت است.
  • در تار و پود این پارچه به هیچ وجه آب نفوذ نمی‌کند و به عنوان عایق رطوبت بهترین انتخاب است.

پارچه پلی استر یک پارچه ترکیبی است که از محصولات نفتی ساخته می شود . این جنس پارچه به دلیل مقاومت و شست و شوی راحتش بسیار محبوب است . اما جنس پارچه های پلی استر با هم تفاوت دارد و برای این که ببینید پارچه تان پلی استر است یا نه ، نیاز به نمونه دارید. برای تشخیص پارچه پلی استر آن را در دست گرفته یا در ظرفی بگذارید و زیر آن کبریت بزنید تا گوشه پارچه آتش بگیرد .


تشخیص پارچه پلی استر از پارچه نخی:

پارچه پلی استر بعد از سوختن خمیر می شود.
حالا باید به سوختن پارچه خوب نگاه کنید . اگر پارچه بسوزد و فقط از آن خاکستر و دود باقی بماند ، یعنی پارچه کاملا طبیعی است . پارچه پلی استر بعد از آتش زدن آب و سفت می شود و مانند یک پلاستیک سفت خواهد شد . در واقع خاکستر پارچه پلی استر به شکل قطرات سیاه و سفت می باشد و دود سیاه رنگ آن بوی شیرینی دارد .
حالا آتش را خاموش کنید و مطمئن باشید که شعله ای روی پارچه و کبریت باقی نمانده است. اگر لازم بود روی پارچه آب بریزید.

 

بعضی از پارچه ها ترکیبی از پلی استر و نخ طبیعی هستند و بعد از سوزاندن هم سوخته و هم خمیر می شوند. البته بدون دستگاه نمی توان میزان نخ و پلی استر به کار رفته در پارچه را تشخیص داد.
پلی استر پارچه ی ارزانی بود اما امروز به خاطر بالا رفتن قیمت نفت گران شده است.
اگر می خواهید دو پارچه پلی استر را به هم بدوزید باید بدانید پارچه های پلی استر با هم تفاوت دارند. بعضی از پلی استرها خالص و برخی مخلوط هستند. به همین دلیل در زمان شست و شو ممکن است قسمتی از لباس کوچک و قسمتی دیگر گشاد شود.

 

 

پارچه پلی استر مناسب چه فصلی است؟

بسیاری از مصرف کنندگان می پرسند بهتر است لباس های تهیه شده از جنس پلی استر در کدام فصل سال مورد استفاده قرار گیرند؟ از آنجایی که پارچه های پلی استر دارای ویژگی غیرقابل تنفس و نیز ضدآب بودن هستند موجب ایجاد گرما و عرق کردن می شوند. وجود این ویژگی ها در پارچه های پلی استر منجر به آن شده است که آنها را مناسب استفاده در فصول سرد سال بدانیم.

معایب پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر علیرغم آن که از خصوصیات خوبی برخوردارند دارای یک سری معایبی هم هستند که عبارتند از:

  • این نوع پارچه ها درصد اشتعال پذیری بالایی دارند.
  • هوا نمی تواند از آنها عبور کند و باعث تعریق بدن می ‌شوند. به دلیل نوع مواد به کار رفته در پلی استر، این پارچه خاصیت عایق مانند دارد و با حبس گرمای بدن و تعریق زیاد، ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی و عرق سوز شدن شود.
  • در پارچه های تولیدشده از جنس پلی استر شاهد ایجاد الکتریسیته ساکن هستیم.
  •  همانطور که گفتیم این پارچه از ترکیبات شیمیایی ساخته شده و ممکن است برای پوست ایجاد حساسیت کند، لذا بهتر از ار قسمت هایی از لباس که تماس مستقیم با بدن دارد، مانند آستر، استفاده نشود.
  • عدم سازگاری با محیط زیست: به دلیل شیمیایی بودن مواد تشکیل دهنده این پارچه جذب طبیعت نمی شود و به مرور زمان اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارد.

نکات شستشوی پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر جزء محصولاتی هستند که شستشو و نگهداری آن‌ها آسان است. این نوع از پارچه ها دارای استحکام و دوام بالایی هستند. به همین دلیل شستشو و نگهداری آن‌ها برای مصرف کنندگان بسیار ساده و راحت است.

آن دسته از مشتریانی که اقدام به تهیه انواع لباس با پارچه پلی استر می کنند قادر خواهند بود لباس‌های مورد استفاده خود را بارها شستشو داده و مورد استفاده قرار دهند. از آنجایی که بافت پارچه های پلی استر بسیار مقاوم است شستشوی پارچه ها آسیبی را متوجه آنها نمی‌کند.

نحوه شستشوی پارچه های پلی استر هم از جمله پرسش هایی است که بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال پاسخ مناسبی برای آنها می گردند. باید به این نکته مهم دقت داشت که الیاف پلی استر دارای ویژگی آب گریزی بوده و خیلی راحت خشک می شوند. مصرف کنندگان می توانند پارچه های تهیه شده از جنس پلی استر را به کمک ماشین لباسشویی شستشو دهند.

قبل از شستشوی پارچه ها لازم است حتما اطلاع کافی از شرایط شستشوی دستگاه مورد استفاده خود داشته باشیم. در صورتی که لباس های مورد استفاده ما راهنمای شستشو داشته باشند خوب است که به آن‌ها توجه کنیم.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به پنبه، تاریخچه، موارد استفاده و سایر ویژگی‌های آن انداختیم. این ماده ارزشمند و سبک از زمان ظهور بشر روی زمین، همراه انسان بوده و همیشه نیز یکی از بهترین مواد برای تولید پوشاک و پارچه خواهد ماند.

نساجی الغدیر با تجربه 20 ساله ابتدا فعاليت خود را در زمينه ى پارچه هاي تخت بافي ،پلي استر،پنبه و رنگي و ساده اغاز نمود و در سال 1396 با بروز كردن ماشين الات خود و با تلفيق تجربه و دانش امروزي اقدام به بافت پارچه تترون ، پارچه سابله ، پارچه فاستونی ، پارچه دبیت ، پارچه داکرون ، پارچه فیلافیل ، پارچه پرنس دوگال ، پارچه پرشیا مکانیک ، پارچه کجراه و پارچه ترگال باكيفيت بالا کرده است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *